1393/9/9 یکشنبه درسهایی از قرآن در خصوص نماز جمعه

قسمتی از درسهایی از قرآن در خصوص نماز جمعه

در این بحث می‌خواهم درباره نماز جمعه صبحت کنم و روز جمعه. در قرآن سوره‌ای به نام سوره جمعه آیه‌ای هم داریم درباره نماز جمعه عزیزمان این آیه را می‌خواند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ» من تفسیر می‌کنم.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» ‌ای کسانی که ایمان آوردیده‌اید «إِذَا» زمانی که «نُودِی» ندا شد صدای اذان بلند شد «إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ» روز جمعه که صدای نماز جمعه را شنیدید صدای اذان روز جمعه را شنیدید «فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ» سعی کنید بدوید برای نماز جمعه «وَذَرُوا الْبَیْعَ» مغازه‌ها را ببندید «ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ» نگویید مشتری از دستمان می‌رود این نیم ساعت یک ساعت بستن به نفع شما است «إِنْ کُنتُمْ تَعْلَمُونَ» (جمعه/9) اگر بدانید.

عرض کنم که نکاتی که اینجا من یاداشت کرده‌ام. اولین اقدام پیامبر بعد از هجرت به مدینه اقامه نماز جمعه بود پیامبر وقتی وارد مدینه شد هجرت کرد اولین کارش اقامه نماز جمعه بود نماز جمعه خط ویژه دارد مثل آمبولانس که میان ماشینها خط ویژه دارد «فَاسْعَوْا» نمی‌گوید «فَاذهَب» نمی‌گوید برو می‌گوید بدو یعنی خداوند روز جمعه به مردم یک هیجان نشاط خاصی می‌خواهد گفتند مغازه‌ها را ببندید «ذَرُوا الْبَیْعَ» رها کنید تجارت را!

نماز جمعه هم وزن حج «عَلَیْکَ بِالْجُمُعَةِ فَإِنَّهَا حَجُّ الْمَسَاکِینِ» (التهذیب/ج3/ص236) روایت آمده که سعی کنید بروید نماز جمعه ثواب حج دارد حج مساکین.

کسی که نماز جمعه را سبک بشمارد منافق است

اگر کسی نماز جمعه را سبک بشمارد این نشانه‌ی نفاق است. اگر کسی نرفتنش به نماز جمعه نشانه‌ی بی اعتنایی به نظام اسلامی باشد این نشانه‌ی نفاق است نمازی که باید مردم اطلاعات عمومی پیدا کنند نماز جمعه دو رکعت است به جای دورکعتش دوتاخطبه است ولذا می‌گویند وقتی امام جمعه خطبه می‌خواند شماگوش بدهید خطبه های نماز جمعه را باید گوش داد چون به جای دو رکعت نماز حساب می‌شودحالا یکی از خطبه‌ها سفارش به تقوا و تفسیر و اینطور چیزها باشد یکی از خطبه‌ها «یخبرهم بما وقع فی الْآفَاق‏» امام رضا(ع) می‌فرماید یخبر یعنی خبر بدهد اما م جمعه به مردم یخبرهم یعنی به مردم خبر بده به چه چیز خبر بدهد «بما وقع فی الْآفَاق» حوادث جهان را به مردم خبر بده ومردم هفته‌ای یک بار خبری از دهان از یک آدم با تقوا خبرها‌ی دنیا را بشنوند «یخبرهم بما وقع فی الْآفَاق» وخیلی قشنگ مهندسی را حساب کنید دین ما مهندسی اش آدم را خیلی گیج می‌کندکه نماز ما چندرقم داریم نماز تنهایی داریم تکی آدم نماز بخواند نماز تکی چیست نماز تکی این است که نماز شب بخوانی نماز شب را گفتند در خانه بخوانید آدم نماز مستحبی را در خانه بخواند بهتر است تادر مسجدبخواند یک نماز داریم نماز جماعت یک نماز داریم نماز جمعه است که همه‌ی شهر یک جا باشد که هویتش به این است که هم عبادت است هم اجتماع است هم سیاست است هم خاری است در چشم دشمنان یعنی دشمن وقتی بخواهد ببیند امت اسلامی وفادار هستند یا نیستند میزان الحراره‌ی وفای مردم با نظام شرکت د رنماز عید ودر نماز جمعه است تا مادامی که نماز جمعه است مردم وفادارند همین که نماز جمعه خلوت شد پیداست که مردم یک خورده دلسرد شده‌اند ولذا نماز جمعه میزان الحراره‌ی وفاداری ماست نمازی که باید به جماعت خواند.

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر